Droomhuis gevonden

Afgelopen zondag besloten we ondanks lockdown en negatief reisadvies toch naar Tsjechië te gaan. We moeten straks tenslotte ergens wonen dat kan tijdelijk in ons vakantiehuis maar vanaf eind mei hebben we die verhuurd dus dan moeten we echt een alternatief geregeld hebben. Met een bus vol geladen met verhuisdozen en een negatieve coronatest op zak reden we over een stille besneeuwde snelweg naar Tsjechië. De week ervoor hadden we de makelaars gemaild van onze favoriete huizen waaronder ook een boerderij welke al minstens 2 maanden op gereserveerd stond. Uitgerekend van deze makelaar kregen wij als eerste antwoord dat we op dinsdag konden komen kijken. De financiering had de vorige koper niet op tijd rond gekregen dus afgelopen weekend was het huis weer op de markt gekomen. Dit huis voldoet echt aan al onze eerder genoemde wensen:

• Op maximaal 1 uur rijden naar ons vakantiehuis in Levousy slechts 15 minuten
  • Het mag een klushuis zijn maar liever geen bouwval geen bouwval, wel klussen
  • Met een groot stuk grond ( > 1500 m2) erbij voor een moestuin, boomgaard, kippen en misschien ook nog wel een zwembad ruim 2600 m2
  • Liefst met een grote schuur die we kunnen ombouwen naar mooie B&B kamers meerdere grote schuren
  • De wens is om 2 tot 4 B&B kamers te realiseren met elk een mooie eigen badkamer en eventueel kitchenette moet te realiseren zijn
  • En natuurlijk ook nog gewoon schuur als werkplek, voor het stallen van onze motorfietsen en ook nog plek biedt aan de motorfietsen van onze gasten grote schuur aan de achterzijde
  • In een dorp of vlakbij een dorp midden in een gezellig klein dorpje met pub
  • Mooi uitzicht en wandel en fietsmogelijkheden in de buurt aan de achterzijde open zicht en in de buurt zeker veel fiets- en wandel mogelijkheden en op ongeveer een half uur rijden van Praag.

Helaas bleken we niet de enige kijkers die middag, er stonden totaal 7 bezichtigingen op het lijstje van de makelaar, welke erg goed Engels sprak, en ons met veel enthousiasme rondleidde door de schuren, bijgebouwen, het stuk grond en het woonhuis. De eigenaresse bleek een Tsjechische die getrouwd is met een Nederlander en ook in Nederland woont momenteel. Ze hadden het plan om van de boerderij een B&B te maken maar hebben besloten uiteindelijk toch in Nederland te blijven en het huis te verkopen! Toeval bestaat niet toch! Helaas er was dus een hoop concurrentie. Op woensdag zou de makelaar ons laten weten of het ons gegund zou worden. Woensdagavond kregen we uiteindelijk het goede nieuws we mogen de nieuwe trotse eigenaar worden van een geweldige carré boerderij in Brezany nad Ohrí 😊

Vanochtend hadden wij weer een afspraak met de makelaar om de boerderij nog een keer aan een grondige inspectie te onderwerpen. We kregen hulp van een Tsjechische vriend, hij is architect en was zo aardig om tijd voor ons vrij te maken om mee te kijken naar de bouwkundige staat van de woning en schuren. Gelukkig was hij net zo enthousiast als wij en op een paar kleine dingen na zag hij nog meer mogelijkheden in de boerderij als wij. Vanmiddag hebben wij bij de makelaar het voorlopig koopcontract getekend, de champagne kan nu open!

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

Mirjam en Peter (vrijdag, 22 januari 2021 22:27)

Wow wat een avontuur, ziet er supergaaf uit! Wij wensen jullie alle geluk en een hele goede b&b voor de toekomst. Wij zijn overtuigd!

• #2

Jantiene (zondag, 24 januari 2021 09:07)

Van harte gefeliciteerd! Wat een snelle actie dit.